Träning pågår!

Jag ligger i hårdträning inför campinglivet. Leveransen närmar sig och det är med stor spänning och även lite bävan. Det är inte någon liten gallerkärra som ska hänga bakom bilen precis.


 Som många av er vet så är det alltid grillsäsong för mig. Jag grillar året om. För ett tag sedan så köpte jag en elgrill. Tanken är att den ska pryda sin plats på campingen tillsammans med min lilla brikettgrill. Som jag sa i början så tränar jag nu på att grilla med min elgrill. Jag vill bli mästare på elgrill!
 Den skiljer sig inte så värst mycket från mina andra grillar. Det är ju egentligen bara värmekällan som är elektrisk istället för kol eller briketter. Gasol har jag ingen men det är ju samma sak där, det är bara värmekällan som skiljer sig.


 Med några få tillbehör kan du faktiskt grilla indirekt på elgrillen. Det går ju inte att flytta elslingan till den ena sidan lika enkelt som det är att flytta på briketter eller att stänga av en gasolbrännare. Nä här gäller det att sprida värmen till sidorna med hjälp av en folieform. Ett extra galler i formen gör att värmen kommer åt runt om utan att bränna det som ska grillas.


Jag har grillat Pulled pork i 14 timmar med denna metod. Det blev fantastiskt! Det bästa av allt är ju att det är så enkelt. Vrid på termostaten till önskad temperatur så håller den sig där. Inget mekande med spjäll och briketter som brinner ut.

Min son, som fyllde 16 för snart en vecka sedan, fick ensam bestämma menyn den här gången. Att han ville ha grillat gjorde mig inte sorgsen det minsta.



Baconlindad fläskfilé med hasselbackspotatis och rosépepparsås. En liten sallad fick naturligtvis också plats på tallriken.

Det finns en metod som kallas "reversed sear". I vanliga fall så brukar man, iallafall jag, bryna filén så att den får fin färg och sedan låta den gå klar på indirekt värme. Med denna metod så gör du tvärt om. Jag upplever att köttet blir saftigare. Att låta köttet vila innan du skär upp är jätteviktigt. Köttsafterna går tillbaka in i köttet och rinner inte bort.

Indirekt metod.

Direkt metod.
Glöm för allt i världen inte bort dukningen! Min sambo Maria älskar att pynta. Visste ni att vi har ett helt skåp med servetter. Har ni hört? Inte en låda, ett helt skåp! Otroligt.



Mvh Ade

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Tankar i en nybörjares huvud.

Hemkörd bastard.......