Baconlindad fläskfilé i Kamadon!

Då var det dags för sista delen av tre i min serie om det som grillades under Julledigheten. Naturligtvis handlar det om nyårsmiddagen.

Jag är ju lyckligt lottad som har en Kamado i min ägo. Men uppriktigt sagt så har den fört en tynande tillvaro på altanen.




Jag vet inte riktigt vad det beror på. Jag har fått för mig att den duger bäst till riktiga långkörare eller pizza. Att tända upp den för några burgare eller kotletter som går lika bra på klotgrillen känns inte motiverat. Kanske måste jag tänka om nu efter Nyårsgrillen.

Efter att ha lagt ut frågan i ett grillforum på Facebook “Vad ska jag ha min Kamado till?” så fick jag massor av tips. Ett av alla mer eller mindre intressanta svar på min fråga var att grilla direkt fast med lägre temperatur. En Kamado eldas ju med kol och temperaturregleringen är fantastisk. För att grilla indirekt används ju en platta (deflektor) för att avleda värmen. Jag tog till mig detta och testade.

Baconlindade fläskfiléer stod på menyn.



När jag hade fått en härlig glödbädd så ströp jag ventilerna. Jag höll ca 150° i kamadon.
Tack vare att fett och köttsafter droppar rätt ner i kolet istället för ett vattenfyllt droppfat så fick köttet en härlig grillsmak. Baconet blev krispigt och köttet grymt saftigt.
Till detta serverades Marias fantastiska potatisgratäng, vitlöksslungade champinjoner, rosépepparsås och en sallad.




Jag tänker testa att grilla fler saker med denna metod. Kotletter, grönsaker mm. Kanske får min Kamado en “nytändning” (hehe).

Grill on! Mvh Ade

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Är vi alla alkoholister?

Tankar i en nybörjares huvud.

Hemkörd bastard.......