tisdag 27 september 2016

E45 Grand Prix. En tävling för idioter.

Det är en vanlig tisdagsmorgon. Gryningen är nyvaken. “Älvorna” dansar på de nyplöjda åkrarna som breder ut sig över Dalboslätten. Det är otroligt vackert. Europaväg 45, som sträcker ut sig genom landskapet är glest trafikerad i denna arla morgonstund. Efter ett tiotal minuter börjar således pendlarna att vakna. Det är en markant ökning och helljuset tänds mer sällan i takt med ljusets inbrott och ljuskäglorna från mötande trafik tätnar.



Det hade kunnat stanna där. De härliga intrycken från en tidig morgon, inne i en varm bil på väg genom ett vackert landskap.

Det var då det hände. Det som händer nästan varje dag.

Återigen blev jag omkörd av någon självutnämnd rallykalle med blyfot. Han, ja med risk för att sticka ut hakan så är jag väldigt säker på att det var en jävel med en alldeles för liten kulpåse bakom ratten, visar ingen hänsyn, ingen respekt, varken till själv eller andra. En riktig idiotomkörning där sikten är något bättre än i Östersjöns bottenslam men inte mycket mer. Högsta tillåtna hastighet är 80 kilometer i timmen. Han höll en bra bit över 100. Framme vid nästa fartkamera tänds bromsljusen och idioten måste ställa sig på bromsen för att hinna få ner farten.

Nu vill jag spåna lite fritt för att försöka förstå varför man utsätter sig själv och andra för denna lek med döden och en något ytlig fördomsprofil växer fram.

Jag skiter faktiskt högaktningsfullt i vad du gör med ditt liv, så länge ingen oskyldig blir drabbad.

  • De där siffrorna som står på hastighetsskyltarna är ganska enkelt att förklara. 8:an är samma som det antal år du gick i grundskolan. 0:an är precis lika mycket respekt som du visar dina medtrafikanter. 
  • Fartkameror är inte till för att djävlas med dig. De sitter där för att rädda liv och ge idioter som inte förstår bättre ett hål i plånboken.
  • Jag tror att du är en aktiv medlem i någon grupp som på Facebook rapporterar poliskontroller. Vilket för mig verkar vara en rätt korkad sak att göra. Chansen att få fast rattonyktra ökar och risken att en olycka sker minskar om "buset" stoppas. Det kan vara din syster eller bror som får en sista kyss av fronten från en vilt sladdande bil.
  • Jag tror även att du är en sådan som har bilbälte på dig eftersom att du är rädd för att få böter. Att det är för din egen skull som bälteslagen finns är inget som du har ägnat en tanke åt. Det är lättare att hata.


Jag läser nästan dagligen om bilolyckor i mitt näromåde. Ofta singelolyckor som sker mitt i natten och under helgerna.
Av ännu okänd anledning voltade bilen ut på gärdet”.

Det är den vanligaste rubriksättningen. Okänd anledning? Va faan! En halvmånads schimpans kan ju räkna ut att det har gått åt helvete för fort. Alla känner till någon som har kört ihjäl sig.
Om någon blir kränkt av detta så är väl det bra. Då har jag ju träffat rätt.

Jag är innerligt trött på idioter som kör för fort i trafiken.
Jag vill leva. Jag vill se mina barn växa upp. Mina barn ska inte bli faderslösa på grund av att någon Evel Knievel-wannabe har dödslängtan.

Tack grr…….

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar