tisdag 28 april 2015

Leka med de "stora" pojkarna!

I dag lämnade jag min lilla snickarhörna, längst ner i fabriken, för att bege mig till de enorma formborden. Ett tillfälligt manfall gjorde att vid bord 2 var det en man kort.
Att fylla denna lucka är inte det lättaste ty där jobbar mannen, myten, legenden "Lunkan".

Valet att underkasta sig betongens riddare nummer 1 föll på lilla mig. Kanske för att jag var den enda som fanns att tillgå. Hehe.

Nåväl!

Som alltid när man ställs inför nya utmaningar och ett arbetssätt som är helt nytt så har, iallafall jag, väldigt många frågor. Och jag är inte rädd för att ställa dem.
Lunkan svarade tålmodigt och arbetet gick framåt.

Olja formen, klippa armering, montera lyft, eldosor och mycket mer. Det är ett överflöd av moment!

Efter många om och men var det dags för gjutning.
Jag har, och har alltid haft en kärlek till betong. Denna "gröt" som hälls i formar och bränner till ett stenhårt material i alla möjliga former och skapelser. Underbart!

Efter gjutningen blev jag friställd från arbetet med Lunkan och kunde återgå till min lilla hörna.
Några avstängare till T-stöd var beställda och jag fick äntligen dra igång mina kära verktyg igen.

Det är verkligen kul att få vara med på olika moment i fabriken och lära mig nya saker. Kunskap är inte tung att bära och jag vill lära mig allt inom branschen förekommande.

Mycket el i denna vägg!

"Mera mos"!

Lunkan in action!

Väntar på sista dropparna.

Nu känns det i kroppen. Jag beundrar killarna som sliter på formborden. Jäkligt duktiga och kompetenta. Tack för att jag fick vara med idag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar