Flickan i fönstret.

Klockan ringer kl 05:00. Som vanligt studsar jag upp direkt. Finns ingen anledning till att ligga kvar, halvvaken och sedan stressa för att snoozen har gått på repeat.

Frukost! Min bästa stund på dagen. Gröt, macka och ägg. Inte alltid jag är sugen på kaffe så det blir när lusten faller på.

Dags att tända lampan inne hos lillsnigel. En puss på kinden brukar få den lilla prinsessan att lämna sin skönhetssömn. Med sitt rödlätta, rufsiga hår tittar hon sig yrvaket omkring. När hennes ögon vant sig vid skenet från sänglampan skiner hon upp. Det finns inget som att få ett leende från en ängel på morgonen.

På lätta fötter, med täcke och kudde i släptåg, tassar hon över parketten. Ingen Tv. Inget barnprogram. Efter att ha krypit upp i soffan är det tystnad hon vill ha. Kanske samlar hon ihop drömmarnas kapitel till en berättelse som hon kan förstå.

Sambon skruvar på sig. Hon brukar alltid gå upp för att hjälpa till. Även om hon är ledig tar hon sig tid till att lillsnigel ska få en så bra start på dagen som möjligt. Kanske för att jag hoppar över det där med flätor och spännen.

Lillsnigel fyller snart fem. Hon är oftast på väldigt bra humör på morgonen. Det underlättar ju saker och ting för mig som förälder. Vi strålar ikapp på morgonen.

Inga sura miner på förskolan heller. Vi har en liten rutin, hon och jag.

Vi lämnar kapprummet. Kramas innan hon springer in och ställer sig i soffan som vetter ut mot parkeringen. Jag tar på mig skorna, går runt och fram till fönstret. Hon ler sitt bredaste leende. Ett leende som jag har med mig hela dagen. Jag fyller mina lungor med luft. Andas ut mot rutan så en stor cirkel med imma bildas. Jag skyndar mig att rita ett hjärta med fingret. I hjärtat skriver jag sedan lillsnigels namn spegelvänt. Hon skrattar. Hon för sitt lilla pekfinger runt i samma spår. Hon ler. Vi vinkar åt varandra. Hon är inne i värmen med sina kompisar. Hon är flickan i fönstret.



20130109-110306.jpg

Kommentarer

  1. Hon är ju hur söt som helst. Måste vara nån släktings gener för inte kan det vara dina haha

    SvaraRadera
  2. Nu ska du inte vara sån Linda!!

    SvaraRadera
  3. Er rutin är urmysig. Jag blir lycklig i hela hjärtat när jag läser

    SvaraRadera
  4. Underbart härlig liten historia. Sköt om er.

    SvaraRadera
  5. Åh vad härligt, vilken fin beskrivning av morgonen!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Är vi alla alkoholister?

Tankar i en nybörjares huvud.

Hemkörd bastard.......