Internet som läromedel.

Halloj!

Med inspiration från en vän och med egen erfarenhet från sonens skola tänker jag bli en sådan där "jobbig förälder".

Under ett föräldramöte frågade jag om IT-kunskap. Både rektor och lärare tittade på mig med förvånade blickar. - nää det har vi inte!

Detta fick mig att reagera ganska starkt. Va faan!
Dom har några datorer som används ibland.
Åt helvete säger jag!!
Internet är väl den största källan till kunskap som finns!!

Istället för att sitta och slå i gamla inaktuella läroböcker finns ju smidiga "plattor" som eleverna kan surfa loss med. Det är ju alltid gnäll från skolans sida att böckerna är så dyra i inköp.
Lär ut att hitta rätt info på nätet.
Visa hur basprogram fungerar. Typ ordbehandling och kalkylblad. Detta är viktigt. Ungdomarna kommer att skriva sina CV och jobbansökningar på datorn. Inte i ett häfte med skrivstil iallafall!
Jag försöker hitta info om skolans policy ang IT. Hittar inget. Får väl maila rektorn.
Ska sätta mig ner och spalta upp lite punkter som jag vill ta upp på nästa möte.

Tack till Freddy Håkansson för att du finns som en stor källa till inspiration i kampen för en IT-integrerad skola!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Är vi alla alkoholister?

Tankar i en nybörjares huvud.

Hemkörd bastard.......